IN 25 JAAR NAAR RUIM 4,4 MILJOEN ACTIEVE .NL-DOMEINEN

Het op twee na grootste landendomein ter wereld

22 APRIL 2011, ARNHEM
Samenvatting
Op 25 april 2011 is het precies 25 jaar geleden dat het .nl-domein in gebruik werd genomen. SIDN, het bedrijf achter “.nl” viert dit feit met tal van activiteiten en blikt terug op hoe het allemaal begon.

In 1986 verkreeg het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) het beheer over het .nl-domein en werd het .nl-domein daarmee het eerste actieve landendomein buiten de Verenigde Staten. In de eerste jaren gebeurde er nog niet veel met het .nl-domein. Het accent lag vooral op de ontwikkeling van technische systemen, regelgeving en procedures. Toen het aantal gebruikers van internet in Nederland sterk toenam, werd het noodzakelijk het registreren van domeinnamen professioneler te organiseren. In 1996 werd daarom SIDN opgericht.

Succesvol

Het .nl-domein heeft zich ontwikkeld tot het op twee na grootste landendomein ter wereld, na .de (Duitsland) en .uk (Verenigd Koninkrijk). Daarnaast is het een van de veiligste domeinen, zoals blijkt uit onderzoek door McAfee. Nederland heeft bovendien de op een na hoogste domeinnaamdichtheid per hoofd van de bevolking: 35 domeinen per 100 inwoners voor alle top level domeinen tezamen. Ook de lengte van .nl-domeinnamen is gemiddeld wat langer dan die van andere landen. Dat komt doordat in Nederland vaak een slogan of pay-off in een domeinnaam wordt verwerkt.

Activiteiten

Het 25 jarig bestaan van het .nl-domein is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Nederland als kennis- en innovatieland. SIDN vindt het belangrijk dat de jeugd (die zich nu al niet kan voorstellen dat een maatschappij zonder internet heeft bestaan én functioneerde) te informeren over de ontwikkeling van het internet en kennis te laten maken met de achterkant van het internet. Daarom organiseert SIDN in samenwerking met NEMO een interessante tentoonstelling over de ontwikkelingen van internet, als onderdeel van ‘Scientific 2011’. Eerder dit jaar werd de website de25jaarvan.nl al gelanceerd, waarop iedereen zijn of haar verhaal kan vertellen en zo meedoet aan een verhalenwedstrijd. Daarnaast geeft SIDN voor haar relaties eenmalig het .NL-magazine uit dat de lezer een goed tijdsbeeld geeft van wat het internet, en meer specifiek het .nl-domein, vandaag de dag voor ons Nederlanders betekent. Ook wordt er aandacht besteed aan de geschiedenis van het Nederlandse internetdomein. Het jubileumjaar wordt voor een breder publiek afgesloten met een evenement waarin onder andere over verschillende actuele internet thema’s zal worden gediscussieerd.

Citaten
"In 1986 hadden de Nederlandse internet pioniers geen idee dat 25 jaar later 94% van de Nederlandse bevolking internet zou hebben. En dat we gemiddeld per maand ruim 39 uur online zouden zijn. Een leven zonder internet kunnen we ons niet meer voorstellen. We doen zaken via het internet, onderhouden er vriendschappen, vinden er een nieuwe baan, regelen vakanties en doen er onze boodschappen. En toch is het nog niet zo lang geleden dat alleen universiteiten een internetverbinding hadden om data uit te wisselen. Het is goed dat we ons realiseren hoe razendsnel die ontwikkeling is geweest. Omdat het iets zegt over wat ons nog te wachten staat. " Roelof Meijer, Algemeen Directeur SIDN
Over SIDN

SIDN is verantwoordelijk voor het stabiel functioneren en de ontwikkeling van het .nl-domein op het Internet. SIDN heeft een hard groeiend abonneebestand met meer dan 4,5 miljoen .nl-domeinnamen voor wie dagelijks zo’n miljard zoekopdrachten succesvol worden afgehandeld. Daarmee heeft SIDN een leidende positie op het mondiale internet. SIDN heeft een actieve rol in de technische, beleidsmatige en politieke ontwikkelingen van het internet op nationaal en mondiaal niveau.

SIDN is opgericht in 1996, gevestigd te Arnhem en er werken ruim 65 mensen.

In 2011 viert SIDN het vijfentwintigjarig bestaan van het .nl-domein.